A hazai telekommunikációs piac szűkül



Mondjuk ez a főcím annyira nem meglepő, hiszen már évek óra szűkül a telekommunikációs piac. Ennek legfőbb oka, hogy már Magyarországon is szinte minden háztartásban van internet vagy TV előfizetés. A hazai lakossági telekommunikációs piacról és szolgáltatókról tudni kell, hogy alapvetően egy egyes szolgáltatók szolgáltatásai nem országosan érhetőek el, hanem egyes területeken, régiókban. És a kínált szolgáltatást erősen befolyásolja, hogy milyen hálózata van az adott településen.

Vannak települések, városrészek, ahol nem minden szolgáltató tud úgynevezett 3P-s, tévé, internet,telefon szolgáltatást egyben/csomagban nyújtani.

A telekommunikáció magyarországon a 90-es évek (liberalizálás) óta az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág. A világ fejlett országaiban a 2000-es évek végére azonban telítődött a piac. Ez a telítődés már a magyar piacot is elérte. A piacot a lassuló növekedés, már a stagnálás és az új előfizetések értékesítésének csökkenése, valamint az egy előfizetőre jutó csökkenő bevétel (ARPU) jellemez. A fenti trendeket erősíti az Internet elterjedésével megvalósult telekommunikációs és médiaterületek konvergenciája. A változó körülmények miatt a szolgáltatóknak komoly erőfeszítéseket tenni a következő területeken:

– Ügyfélszerzés vagy ügyfélmegtartás
– Telekommunikációs szolgáltatások, vagy új üzleti területek (pl. adatkommunikáció, tartalomszolgáltatás, értéknövelt szolgáltatások)
– Az értékesítési és ügyfélszolgálati területek feladatai
– Új értékesítések vagy csomagváltások, készülékcserék
– A bevételnövelés és költségcsökkentés aránya
– Egyedi megoldások és dobozos, standardizált folyamatok, IT-rendszerek

2014-es Brüsszeli jelentés a magyar távközlési ágazatról:

A digitális menetrend célkitűzései nem a megfelelő ütemben valósulnak meg. A mobilszélessáv lefedettség elég siralmas állapotban van.A mobil szélessáv penetráció nálunk csak 26,4 százalékos, szemben a 61,1 százalékos uniós átlaggal.

Az Európai Bizottság szerint ennek leginkább a szektor szereplőire kivetett, gyakorlatilag minden távközlési technológiát (vezetékest és vezeték nélkülit egyaránt) érintő extra adóterhek az okai.Valamint a digitális átállással felszabaduló frekvenciák értékesítésének lemaradása persze.

Infokommunikáció

A telekommunikációs piactól eltérően viszont az infokommunkiációs piacban még van potenciál. A vállalati ügyfeleket megcélozva egyre több cég kínál ICT jellegű szolgáltatásokat.